VÁŽÍME SI SVĚTA KOLEM NÁS
ESG V ON BOARD
Pod zkratkou ESG se skrývají tři oblasti – Environment, Social a Governance. Jde o systém udržitelného podnikání, které má za cíl odpovědný rozvoj naší budoucnosti. Co například spadá do těchto oblastí?
ENVIRONMENTAL
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
- Způsoby dopravy
- Využívání zdrojů
- Ekologická stopa
- Klimatické změny
SOCIAL
SPOLEČNOST
- Školení a vzdělávání
- Pracovní podmínky
- Péče o zaměstnance
- Rovné příležitosti pro všechny
GOVERNANCE
ŘÍZENÍ
- Transparentní řízení
- Práva akcionářů
- Řízení rizik
- Protikorupce
CSRD
CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) je směrnice EU zavádějící reportovací povinnosti pro velké firmy. Týká se všech tří oblastí ESG. CSRD bude muset být například součástí výroční zprávy. Cílem je informovat o svých krocích a výsledcích v oblasti environmentální a společenské odpovědnosti a transparentního řízení.
Kdy se vás CSRD bude týkat?
2022
Evropská komise přijala CSRD
2024
Společnosti nad
500 zaměstnanců
2025
- Společnosti nad 250 zaměstnanců
- 40 mil. EUR obratu
- 20 mil. EUR v aktivech
2026
SME a jiné podniky
SLOVNÍČEK
Připravili jsme pro vás slovníček dalších důležitých pojmů, které je dobré znát:
- Carbon offset: uhlíková kompenzace, tedy snížení CO2 nebo jiných skleníkových plynů za účelem kompenzace emisí vzniklých jinde. Měří se v tunách ekvivalentu oxidu uhličitého (CO2).
- Cirkulární ekonomika: systematický přístup k ekonomickému rozvoji, jehož cílem je eliminovat plýtvání a snížit spotřebu.
- CSR (Corporate Social Responsibility): česky společenská odpovědnost firem, je typ mezinárodní samoregulace s cílem přispívat ke společenským cílům dobročinné, aktivistické nebo charitativní povahy.
- CSRD report: pravidelná (obvykle výroční) zpráva, kterou zveřejňují společnosti s cílem podělit se o své kroky a výsledky v oblasti environmentální a společenské odpovědnosti a transparentního řízení.
- EUI (Energy Use Intensity): způsob vyjádření spotřeby energie v budově v poměru k její velikosti nebo jiným charakteristikám.
- Greenwashing: forma propagace výrobku, služby nebo společnosti jako šetrnější k životnímu prostředí, než ve skutečnosti je, a to nepravdivou reklamou.
- IPCC (Mezinárodní panel pro změnu klimatu): orgán vytvořený OSN se záměrem poskytovat vědecká hodnocení změny klimatu, jejího dopadu a budoucích rizik, jakož i návrhy na zmírnění dopadů a poruch
- SFDR (Sustainable Finance Disclosure Regulations): nařízení o zveřejňování informací o udržitelném financování, které zavedlo různé požadavky související se zveřejňováním informací pro účastníky finančního trhu a finanční poradce na úrovni subjektů, služeb a produktů.