BLOG
Představení a přehled nejčastěji využívaných sociálních sítí v ČR
Sociální sítě, ať chceme, nebo ne, zabírají velkou část našich životů, patří do každodenní reality a pravděpodobně ještě nějakou dobu patřit budou. Mladší generace je zvyklá být neustále „v kontaktu“ právě pomocí sociálních platforem. Dokonce tyto webové služby využívají i místo vyhledávačů. Starší generace pomalu, ale jistě začínají sítím holdovat. Už dávno neplatí, že 70 letá paní není schopná zapnout počítač, naopak, na sítích naleznete spoustu lidí důchodového věku. Momentálně mají sociální sítě asi 8 milionu aktivních uživatelů, to je dobrý důvod je zahrnout do vaší marketingové strategie.
CO JSOU SOCIÁLNÍ SÍTĚ?
Jedná se o skupinu internetových služeb, které dovolují uživatelům se vzájemně, virtuálně propojit na internetu, komunikovat spolu a vytvářet společenské aktivity.
Sociální sítě v posledních letech hýbou světem, hlavními hráči jsou Facebook, Instagram, Tik Tok, LinkedIn a Twitter (X).
Právě proto, že jsou sítě tak podstatnou součástí životů většiny lidí, je pro firmy velmi důležité být na těchto platformách aktivní. Navíc je velmi snadné využít sociální média ke sblížení se naším publikem.
Historie a vznik sociálních sítí
Za první sociální síť můžeme považovat Sixdegrees. Tento projekt byl spuštěný v roce 1997, uživatelé měli možnost vytvořit si osobní profil, seznam přátel a procházet seznamy přátel svých přátel. Tato služba byla ukončena v roce 2000. Projekt neskončil úspěšně, protože internet celkově neměl na konci devadesátých let dostatečně velký počet uživatelů.
Tento fakt se všem začal velmi rychle měnit a sociální platformy postupně začaly nabývat na popularitě.
Jaké sociální sítě máme v České republice?
Zatímco ve světě je přes 200 sociálních sítích, existuje jich několik, které patří k nejpopulárnějším a nejvyužívanějším. Nejpoužívanější sociální sítě v ČR jsou:
Facebook je americká sociální síť.
Zakladatelé jsou:
- Mark Zuckerberg
- Dustin Moskovitz
- Eduardo Saverin
- Chris Hughes
Facebook byl založen v roce 2004 a původně měl sloužit pouze studentům Harvardovy univerzity. Po spuštění nabyl na popularitě a během pár měsíců se rozšířil mezi další velké americké univerzity.
V dnešní době je Facebook jednou z největších sociálních sítí na světě, je přeložen do 84 jazyků a má přes 3,065 mld. aktivních uživatelů, denně platformu navštíví až 2 miliardy z nich. Většina uživatelů navštěvuje Facebook z mobilních zařízení, na což je dobré pamatovat při tvorbě formátů vašich příspěvků i reklamy.
Nyní patří Facebook společnosti Meta Platforms, Inc.
Facebook v ČR:
Facebook má v roce 2024 v České republice 4,7 milionů aktivních uživatelů. Kolem 2,1 milionů lidí se podívá na Facebook každý den.
53,1 % uživatelů FB jsou ženy, 46,9 % jsou muži. Nejaktivnější věkovou skupinou jsou uživatelé ve věku 25 až 34 let, ale jelikož je Facebook u nás již starší sociální sítí, najdete zde i uživatele starší věkové skupiny. Mladší uživatelé rádi využívají alternativní sociální sítě.
JAK VYUŽÍT FACEBOOK PRO VAŠE PODNIKÁNÍ?
Samozřejmě záleží na strategii vaší firmy a cílové skupině. Využít můžete organického dosahu příspěvků i placené reklamy, kde lze využít spousty možností. Reklamu v síti Meta doporučujeme klientům z důvodu jejího dobrého cílení, možnosti oslovit uživatele na vícero místech (příběhy, příspěvky, zprávy) i platformách (společně se sítí Instagram) a využít variabilitu formátů. Důležité je se zaměřit na to čím zaujmete pozornost svého potencionálního zákazníka.
Pro naše klienty z B2B sektoru často používáme Facebook jako nástroj pro nábor zaměstnanců do výrobních pozic, skladů apod., kde je reklama efektivně zacílená na místo i zájem o práci.
Instagram je sociální síť sloužící pro sdílení fotografií a videí. Ale zejména u mladších generací roste na popularitě také posílání zpráv, tedy jako primární komunikační nástroj.
Zakladatelé jsou:
- Kevin Systrom
- Mike Krieger
V současné době patří Instagram společnosti Meta Platforms, Inc.
Na instagramu můžete sdílet své fotografie a videa prakticky s kýmkoliv, obsah je organizován tzv. hashtagy.
Instagram byl vypuštěn do světa v roce 2010. V současné době je dostupný ve 36 jazykových mutacích a má přes 2,270 miliardy uživatelů, z toho je přes 70% mladších 35 let.
Instagram v čr
U nás má Instagram přes 3,8 milionů uživatelů. Přes 50 % uživatelů jsou lidé ve věku do 25 let. Je velmi oblíbený u mladší generace hlavně díky formátu krátkých videí Reels a také sdílením příběhů na 24h.
JAK VYUŽÍT INSTAGRAM PRO VAŠE PODNIKÁNÍ?
Protože je síť využívána spíše mladším publikem, je dobré si dobře definovat vaši cílovou skupinu. Pokud zvolíte formu placené reklamy, opět lze dobře zacílit. Jelikož nejoblíbenějším formátem jsou videa, lze využít zábavnější a živější formu představení vaše produktu i služby a také se svést na aktuálních trendech. Samozřejmě časová náročnost tvorby takové obsahu je větší než u statických fotek.
YouTube
Youtube je největší internetový server určený pro sdílení videosouborů.
Zakladatelé jsou:
- Chad Hurley
- Steve Chen
- Jawed Karim
YouTube byl založen v únoru 2005, v roce 2006 ho koupila americká společnost Google.
Na YouTube můžete nahrávat videa, dívat se na ně, hodnotit je, sdílet, komentovat a streamovat. Naleznete zde videoklipy, TV klipy, hudební videa, trailery k filmům, video-blogy, vzdělávací videa a spoustu dalších. V současné době má 80 jazykových verzí. Na YouTube se nemusíte registrovat.
Youtube navštíví měsíčně 2,9 miliardy aktivních uživatelů. Každou minutu uživatelé nahrají 500 hodin nových videí. Po vyhledávači Google je druhou nejnavštěvovanější webovou službou.
Youtube v čr
K YouTube se v ČR měsíčně přihlásí přes 8 milionů uživatelů. Přes 80% lidí připojených k internetu v ČR navštívilo YouTube alespoň jednou. Tím je Youtube nejpoužívanější sociální sítí v ČR.
JAK VYUŽÍT YOUTUBE PRO VAŠE PODNIKÁNÍ?
Opět se dostáváme k tvorbě videí. Vaše značka může tvořit edukativní videa, recenze produktů apod., ale pokud tohle není zrovna pro vás a nechcete tvořit svůj vlastní kanál, nezavrhujte tuto platformu pro reklamu. Youtube nabízí velkou škálu formátů od delších po kratší videa, reklamu ve formátu obrázku, banneru, textu apod. Rozhodně stojí za uvážení při budování povědomí o značce.
Tiktok
TikTok je nejvíce se rozšiřující sociální sítí. Zamířil k nám z Číny. Byl založen v roce 2016. V současné době je přeložen do více než 39 jazyků.
Tik Tok slouží pro vytváření a sdílení krátkých videí. Měsíčně tuto síť používá více než 1,8 miliardy lidí na celém světě. TikTok je velmi populární, obzvláště mezi mladšími ročníky. I přes to je to velmi sporná síť z důvodu obav o bezpečnost a ochranu dat uživatelů. V České republice dokonce vydal Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost varování před používáním této sítě. Ve světě je již ve 23 zemích omezen či zcela zakázán.
Tiktok v čr
U nás má TikTok přes 2 miliony uživatelů a nejčastější věková skupina na TikToku jsou lidé ve věku 18 – 24 let. Jedná se o nejrapidněji rostoucí sociální síť a nejčastěji ji lidé používají na svých mobilních zařízení.
JAK VYUŽÍT TIKTOK PRO VAŠE PODNIKÁNÍ?
Zde je opravdu klíčová cílová skupina z důvodu demografického rozložení publika. V rámci placené propagace nabízí zajímavé formáty, které zapojují publikum a také lze platformu efektivně využít při spolupráci s influencery.
LinkedIn je profesní sociální síť. Profesionálové z různých oborů se zde mohou setkávat a diskutovat o svých pracovních zájmech. LinkedIn byl založen v roce 2002. Nyní má ve světě asi 990 miliónů uživatelů, kteří využívají síť pro budování kariérních sítí, prezentace pracovních zkušeností i projektů a hledání zaměstnanců i nového zaměstnání.
- Reid Hoffman
- Konstantin Guericke
Linkedin v čr
V posledních letech je i LinkedIn v České republice na vzestupu. U nás naleznete na této síti 1,5 milionu uživatelů. Největší skupina je ve věkových kategoriích 25-34 let a 35-54 let.
JAK VYUŽÍT LINKEDIN PRO VAŠE PODNIKÁNÍ?
Tato síť je vhodná zejména pro Business To Business (B2B) sektor díky možnosti navazování nových kontaktů. Pro uživatele je vhodná také z hlediska budování osobní značky z profesionálního hlediska. Personalisté tuto síť hojně využívají pro hledání nových zaměstnanců.
X
X je sociální síť a mikroblog, kde můžete číst různé příspěvky z celého světa. Jedná se o krátké příspěvky, které mohou obsahovat i obrázky, videa nebo odkazy.
Twitter byl založen v roce 2006 a aktuálně prochází rebrandingem na X.
Zakladatelem Twitteru – X je:
- Jack Dorsey
X v čr
X je u nás i v celosvětovém měřítku poměrně malá síť. V ČR má kolem 1,9 milionu uživatelů.
THREADS
Tato nová sociální síť zaměřená na textové příspěvky byla spuštěna v roce 2023 společností Meta. a momentálně má měsíčně 175 milionů aktivních uživatelů po celém světě. Data pro Českou republiku zatím nejsou dostupná. Největší podíl uživatelů tvoří Generace Z, kteří hledají alternativu k X (dříve Twitter) a preferují bezpečnější prostředí.
Pinterest byl spuštěn v roce 2009 a slouží uživatelům zdarma vytvářet tematické kolekce obrázků a fotografií. Pinterest má přibližně 522 milionů uživatelů a tvoří je převážně ženy.
Pinterest v čr
Pinterest má v České republice přes 1,5 milionu uživatel. Umí firemní profily, nabízí inzerci a má i vlastní analytické nástroje. Účelem je uživatele inspirovat k použití produktů. Má o něco méně uživatelů než TikTok.
Snapchat
Snapchat je aplikace používaná k posílání multimediálních zpráv mezi dvěma či více lidmy. Snapchat poprvé spatřil světlo světa v roce 2011 a byl vyvinut Evanem Spegelem, Bobbem Murphym a Reggie Brownem.
Snapchat celosvětově používá přes 800 milionů uživatelů a je oblíbený zejména u mladé generace Gen Z. Je přeložen do 37 jazykových mutací.
Snapchat v ČR
Jedná se o poměrně malou sociální síť s velmi aktivními uživateli. Snapchat používá v průměru 11,8 % Čechů.
Zdroj: Datareportal.com, wikipedia.org, mediaguru.cz, novinky.cz, Social Media Dashboard, Statista
Další sociální sítě v ČR
Dikobraz.cz – sociální síť humoristů
Bezones.cz – komunita majitelů firem pro vzájemnou spolupráci
Libimseti.cz – internetová seznamka
SitIT.cz – propojení vědeckých pracovníků v ČR
SportCentral.cz – vyhledávání sportovních zařízení, trenérů a sportovců
ČSFD.cz – sociální síť pro filmové fanoušky
SCUK.cz – sociální síť pro milovníky dobrého jídla
Sousede.cz – sociální síť pro lidi žijící v SVJ/BD
Alik.cz – pro kluky a děvčata ke kamarádění a pro zábavu