BLOG

Představení a přehled nejčastěji využívaných sociálních sítí v ČR

Sociální sítě, ať chceme, nebo ne, zabírají velkou část našich životů, patří do každodenní reality a pravděpodobně ještě nějakou dobu patřit budou. Mladší generace je zvyklá být neustále „v kontaktu“ právě pomocí sociálních platforem. Dokonce tyto webové služby využívají i místo vyhledávačů. Starší generace pomalu, ale jistě začínají sítím holdovat. Už dávno neplatí, že 70 letá paní není schopná zapnout počítač, naopak, na sítích naleznete spoustu lidí důchodového věku. Momentálně mají sociální sítě asi 8 milionu aktivních uživatelů, to je dobrý důvod je zahrnout do vaší marketingové strategie.

CO JSOU SOCIÁLNÍ SÍTĚ?

Jedná se o skupinu internetových služeb, které dovolují uživatelům se vzájemně, virtuálně propojit na internetu, komunikovat spolu a vytvářet společenské aktivity.
Sociální sítě v posledních letech hýbou světem, hlavními hráči jsou Facebook, Instagram, Tik Tok, LinkedIn a Twitter (X).

Právě proto, že jsou sítě tak podstatnou součástí životů většiny lidí, je pro firmy velmi důležité být na těchto platformách aktivní. Navíc je velmi snadné využít sociální média ke sblížení se naším publikem.

Historie a vznik sociálních sítí

Za první sociální síť můžeme považovat Sixdegrees. Tento projekt byl spuštěný v roce 1997, uživatelé měli možnost vytvořit si osobní profil, seznam přátel a procházet seznamy přátel svých přátel. Tato služba byla ukončena v roce 2000. Projekt neskončil úspěšně, protože internet celkově neměl na konci devadesátých let dostatečně velký počet uživatelů.

Tento fakt se všem začal velmi rychle měnit a sociální platformy postupně začaly nabývat na popularitě.

Jaké sociální sítě máme v České republice?

Zatímco ve světě je přes 200 sociálních sítích, existuje jich několik, které patří k nejpopulárnějším a nejvyužívanějším. Nejpoužívanější sociální sítě v ČR jsou:

Facebook

  • Mark Zuckerberg
  • Dustin Moskovitz
  • Eduardo Saverin
  • Chris Hughes

Facebook byl založen v roce 2004 a původně měl sloužit pouze studentům Harvardovy univerzity. Po spuštění nabyl na popularitě a během pár měsíců se rozšířil mezi další velké americké univerzity.

V dnešní době je Facebook jednou z největších sociálních sítí na světě, je přeložen do 84 jazyků a má přes 3,065 mld. aktivních uživatelů, denně platformu navštíví až 2 miliardy z nich. Většina uživatelů navštěvuje Facebook z mobilních zařízení, na což je dobré pamatovat při tvorbě formátů vašich příspěvků i reklamy.

Nyní patří Facebook společnosti Meta Platforms, Inc.

Facebook v ČR:

Facebook má v roce 2024 v České republice 4,7 milionů aktivních uživatelů. Kolem 2,1 milionů lidí se podívá na Facebook každý den.

53,1 % uživatelů FB jsou ženy, 46,9 % jsou muži. Nejaktivnější věkovou skupinou jsou uživatelé ve věku 25 až 34 let, ale jelikož je Facebook u nás již starší sociální sítí, najdete zde i uživatele starší věkové skupiny. Mladší uživatelé rádi využívají alternativní sociální sítě.

JAK VYUŽÍT FACEBOOK PRO VAŠE PODNIKÁNÍ?

Samozřejmě záleží na strategii vaší firmy a cílové skupině. Využít můžete organického dosahu příspěvků i placené reklamy, kde lze využít spousty možností. Reklamu v síti Meta doporučujeme klientům z důvodu jejího dobrého cílení, možnosti oslovit uživatele na vícero místech (příběhy, příspěvky, zprávy) i platformách (společně se sítí Instagram) a využít variabilitu formátů. Důležité je se zaměřit na to čím zaujmete pozornost svého potencionálního zákazníka.

Pro naše klienty z B2B sektoru často používáme Facebook jako nástroj pro nábor zaměstnanců do výrobních pozic, skladů apod., kde je reklama efektivně zacílená na místo i zájem o práci.

Instagram

  • Kevin Systrom
  • Mike Krieger

Instagram v čr

U nás má Instagram přes 3,8 milionů uživatelů. Přes 50 % uživatelů jsou lidé ve věku do 25 let. Je velmi oblíbený u mladší generace hlavně díky formátu krátkých videí Reels a také sdílením příběhů na 24h.

JAK VYUŽÍT INSTAGRAM PRO VAŠE PODNIKÁNÍ?

Protože je síť využívána spíše mladším publikem, je dobré si dobře definovat vaši cílovou skupinu. Pokud zvolíte formu placené reklamy, opět lze dobře zacílit. Jelikož nejoblíbenějším formátem jsou videa, lze využít zábavnější a živější formu představení vaše produktu i služby a také se svést na aktuálních trendech. Samozřejmě časová náročnost tvorby takové obsahu je větší než u statických fotek.

YouTube

  • Chad Hurley
  • Steve Chen
  • Jawed Karim

YouTube byl založen v únoru 2005, v roce 2006 ho koupila americká společnost Google.

Na YouTube můžete nahrávat videa, dívat se na ně, hodnotit je, sdílet, komentovat a streamovat. Naleznete zde videoklipy, TV klipy, hudební videa, trailery k filmům, video-blogy, vzdělávací videa a spoustu dalších. V současné době má 80 jazykových verzí. Na YouTube se nemusíte registrovat.

Youtube navštíví měsíčně 2,9 miliardy aktivních uživatelů. Každou minutu uživatelé nahrají 500 hodin nových videí. Po vyhledávači Google je druhou nejnavštěvovanější webovou službou.

Youtube v čr

K YouTube se v ČR měsíčně přihlásí přes 8 milionů uživatelů. Přes 80% lidí připojených k internetu v ČR navštívilo YouTube alespoň jednou. Tím je Youtube nejpoužívanější sociální sítí v ČR.

JAK VYUŽÍT YOUTUBE PRO VAŠE PODNIKÁNÍ?

Opět se dostáváme k tvorbě videí. Vaše značka může tvořit edukativní videa, recenze produktů apod., ale pokud tohle není zrovna pro vás a nechcete tvořit svůj vlastní kanál, nezavrhujte tuto platformu pro reklamu. Youtube nabízí velkou škálu formátů od delších po kratší videa, reklamu ve formátu obrázku, banneru, textu apod. Rozhodně stojí za uvážení při budování povědomí o značce.

Tiktok

Tiktok v čr

U nás má TikTok přes 2 miliony uživatelů a nejčastější věková skupina na TikToku jsou lidé ve věku 18 – 24 let. Jedná se o nejrapidněji rostoucí sociální síť a nejčastěji ji lidé používají na svých mobilních zařízení.

JAK VYUŽÍT TIKTOK PRO VAŠE PODNIKÁNÍ?

Zde je opravdu klíčová cílová skupina z důvodu demografického rozložení publika. V rámci placené propagace nabízí zajímavé formáty, které zapojují publikum a také lze platformu efektivně využít při spolupráci s influencery.

Linkedin

  • Reid Hoffman
  • Konstantin Guericke

Linkedin v čr

V posledních letech je i LinkedIn v České republice na vzestupu. U nás naleznete na této síti 1,5 milionu uživatelů. Největší skupina je ve věkových kategoriích 25-34 let a 35-54 let.

JAK VYUŽÍT LINKEDIN PRO VAŠE PODNIKÁNÍ?

Tato síť je vhodná zejména pro Business To Business (B2B) sektor díky možnosti navazování nových kontaktů. Pro uživatele je vhodná také z hlediska budování osobní značky z profesionálního hlediska. Personalisté tuto síť hojně využívají pro hledání nových zaměstnanců.

X

  • Jack Dorsey

X v čr

X je u nás i v celosvětovém měřítku poměrně malá síť. V ČR má kolem 1,9 milionu uživatelů.

THREADS

Pinterest

Pinterest v čr

Pinterest má v České republice přes 1,5 milionu uživatel. Umí firemní profily, nabízí inzerci a má i vlastní analytické nástroje. Účelem je uživatele inspirovat k použití produktů. Má o něco méně uživatelů než TikTok.

Snapchat

Snapchat v ČR

Jedná se o poměrně malou sociální síť s velmi aktivními uživateli. Snapchat používá v průměru 11,8 % Čechů.

Další sociální sítě v ČR

Přejít nahoru
Slyšeli jste o nás v Dobrém ránu na ČT? Klikněte zde pro více informací. 🙌 ×